Efter presentationen av yama och niyama, hävdar Patañjali att vart och ett av dessa förhållningssätt kommer att leda till vissa fördelar, så snart det har blivit en grundläggande del av vardagen. Först ut är effekterna av de 5 yama, återhållandena, som får en vers var.
Yoga-sūtra 2:35
अहिंसाप्रतिष्ठायं तत्सन्निधौ वैरत्याघः ॥३५॥
ahiṃsā-pratiṣṭhāyāṃ tat-saṃnidhau vaira-tyāgaḥ ||35||
Fientlighet överges i närvaron hos den som är förankrad i icke-våld.
ahiṃsā – icke-våld
pratiṣṭha – etablerad, fast stående, grundad
tat – den
saṃnidhi – i närvaron
vaira – fientlighet, agg
tyāga – övergivande, offer
En person som genomsyras av icke-våld och medkänsla har ett så rofyllt inflytande på sin omgivning att andras aggressivitet ebbar ut, förklarar Patañjali.
Yoga-sūtra 2:36
सत्यप्रतिष्थायं क्रियाफलाश्रयत्वम् ॥३६॥
satya-pratiṣṭhāyāṃ kriyā-phalāśrayatvam ||36||
Den som är förankrad i ärlighet understöder att handlingar blir fruktbara.
satya – ärlighet, sanning
pratiṣṭha – etablerad, fast stående, grundad
kriyā – handling
phala – frukt; konsekvens, resultat
āśrayatva – det att vara ett stöd
Den yogautövare som har lärt sig att säga saker som de är, och som väljer rätt tillfälle och de rätta orden, blir en katalysator för att folks handlingar leder till goda resultat. Om en sådan yogi säger ”Gör det rätta!” till någon annan, så kommer den andra också att göra det rätta.
I kommentarer till Yoga-sūtra ges förklaringar till denna effekt. Enligt Vijñānabikṣu uttalar en person som är förankrad i ärlighet bara sådana ord när mottagaren är redo. Hariharānanda lägger till att folk som kommer i kontakt med en sådan person instinktivt förstår att det inte finns några som helst tendenser till manipulation eller utnyttjande av andra för egen vinning – så de kan tryggt acceptera personen som en guru, och lita på att orden är värda att rätta sig efter.
Yoga-sūtra 2:37
अस्तेयप्रतिष्ठायां सर्वरत्नोपस्थानम् ॥३७॥
asteya-pratiṣṭhāyāṃ sarva-ratnopasthānam ||37||
För den som är förankrad i icke-stöld, uppenbarar sig alla juveler.
asteya – icke-stöld
pratiṣṭha – etablerad, fast stående, grundad
sarva – hela, allt, fullständigt; överallt
ratna – juvel, värdesak
upasthāna – uppträdande, framträdande
Juveler, det vill säga allt sådant som är riktigt värdefullt, kommer att dras till den som har anammat icke-stöld.
Hariharānandas kommentar hjälper oss ännu en gång: Den som befriats från tendenser att stjäla eller sätta folk i skuld utstrålar en aura av frihet från sådana begär. Det gör att andra blir öppna för att anförtro allt det som de sätter högst värde på åt den som är förankrad i asteya.
Yoga-sūtra 2:38
ब्रह्मचर्य प्रतिष्ठायां वीर्यलाभः ॥३८॥
brahmacarya-pratiṣṭhāyāṃ vīrya-lābhaḥ ||38||
Den som är förankrad i de heligas väg blir kraftfull.
brahmacarya – de heligas väg, dvs. sexuell återhållsamhet, celibat
pratiṣṭha – etablerad, fast stående, grundad
vīrya – kraft, vigör, energi
lābha – uppnående
Den sexuella återhållsamhet som kallas brahmacarya, de heligas väg, resulterar i ökade vitala krafter.
Betydelsen av att kontrollera sexuell energi är central i många tidiga yogaformer, och leder enligt dessa traditioner till en ackumulerad kraft, vīrya, som sedan kan kanaliseras för andra ändamål. Dessa kan vara andliga, men också rent mentala eller fysiska. Edwin F. Bryant nämner i sin översättning av Yoga-sūtra ett exempel på det senare: den ädle Bhīṣma, känd från eposet Mahabhārata, blev med brahmacarya som grund sin tids mäktigaste krigare.
Yoga-sūtra 2:39
अपरिग्रहस्थैर्ये जन्मकथंता संबोधः ॥३९॥
aparigraha-sthairye janma-kathaṃtā-saṃbodhaḥ ||39||
Den som är stadig i icke-ägande förstår hur existensen fungerar.
aparigraha – icke-ägande; icke-habegär
sthairya – stabilitet
janma – födsel, existens
kathaṃtā – skäl; varför; hur och vad
saṃbodha – insikt, förståelse
Att utöva aparigraha är att fördjupa sin förmåga att släppa taget, inte bara om fysiska ägodelar, men om allt annat som man kan vilja hålla kvar: tankar och idéer, värderingar, och i slutänden till och med den fysiska kroppen.
När sinnet inte längre fördunklas av begär efter allt detta så klarnar bilden av hur återfödslarna avlöser varandra i den karmiska cykel som utgör Patañjalis världsbild.
Från teori till praktik
Möter du ibland en människa som har en omedelbar förmåga till positivt inflytande på sin omgivning? Där du kan ana att det inte grundar sig i någon vilja att presentera en framgångsrik fasad, eller en personlighet som är lätt att gilla, och där det inte heller finns antydan till krav om bekräftelse eller andra motprestationer?
Vila i den närvaron, och reflektera över om det kan ha sin grund i att den personen är förankrad i någon yama, vare sig det har inträffat spontant eller genom aktivt andligt praktiserande.
Varma hälsningar,
Per