omfamning :: kram :: fattning
Olika omfamningar :: två grundtyper
När man delar in tangons dansfattningar i olika typer skiljer man först och
främst mellan sluten och öppen omfamning.
- sluten omfamning (nära kram, sluten fattning, tät abrazo...)
-
...dansas bröstkorg mot bröstkorg - I den slutna
dansfattningen ligger kontakten mellan dansarnas överkroppar. Armarna läggs
också om partnern för att säkra positionen, men det är inte via armarna man
för och följer.
...ger direkt kontakt - Den nära kramen är den
som ger mest direkt kontakt mellan dansarna. Därför är
den också det mest naturliga valet om man vill göra snabba steg,
tyngdöverföringar och riktningsbyten, till exempel i en
milonga.
...lämnar mindre utrymme - Många saker i tango
blir svårare i nära omfamning: partnerna har mindre utrymme mellan sig för
invecklade figurer, och det krävs ofta större dissociation (överkroppsvridningar) än i mer öppna fattningar. Ofta
upplevs den nära kramen som svårare av nybörjare eftersom det är svårare att
undvika att trampa på sin partner fötter.
...kräver mindre utrymme - Den nära tangokramen
passar bra att använda när man har ont om plats i
lokalen, eftersom man som par blir mindre utspridd.
...ses som mer traditionell - Den nära
omfamningen uppfattas som mer traditionell jämfört med den öppna.
- öppen omfamning (öppen fattning...)
-
...dansas med avstånd - I den öppna kramen
finns det luft mellan dansarnas överkroppar. I stället blir kontakten i händer
och armar viktigare.
...är mer upprätt - Varje dansare har oftast mer
av sin egen vikt i den öppna omfamningen och lutar sig mindre mot sin
partner. Det blir därför lättare att göra snurrande, vridna och dynamiska
rörelser, till exempel åttor (ochos). I gengäld förlorar man en del av
den gemensamma stabilitet som den nära kramen kan ge.
...ger rörelsefrihet - Den öppna kramen ger
störst möjligheter att utföra komplicerade rörelser i tango. Eftersom
man inte håller armarna runt varandra är man inte lika begränsad av själva
kramen.
...är tryggare i början - Det är
för många den första tangofattning man får prova, eftersom det finns större
marginal mellan fötterna och för att det dessutom känns tryggare när man kan
se vad som händer med ben och fötter.
...känns mindre intim - Alla dansare
är inte bekväma med att dela den nära kramens intimitet med vem som helst. Den
öppna omfamningen är mindre utlämnande, vilket kan vara ett skäl att föredra
den ibland.
...ses som mer modern - Den öppna kramen har
blivit kännetecknande för modern, dynamisk och nytänkande tango.
Fler varianter
Listan över tangokramar är inte komplett - i själva verket finns det ett
stort antal mellanting mellan öppen och sluten omfamning. Många talar då om
halvöppen omfamning.
Man behöver inte heller se de bägge grundtyperna som ytterligheter. Den nära
kramen kan göras ännu tätare genom att följaren lägger sin högra hand mot
förarens bröstkorg, och den öppna fattningen kan bli ännu friare ifall man
tillfälligt släpper greppet om sin partner.
Olika ord för omfamningar
I Argentina kallar man tangokramen för abrazo, som betyder kram eller
omfamning. Vissa svensktalande lärare väljer att behålla det spanska ordet,
men det finns flera svenska motsvarigheter som går att använda, och alla
belyser de olika aspekter av tangon2:
- kram - Den som väljer att tala om "kram" lyfter fram varsamheten,
ömheten och närheten i tangofattningen. Ordet känns mest naturligt att
använda när partnerna är helt intill varandra. Om man säger "tangokram"
förtydligar man att det är en speciell typ av kram som används i ett visst
sammanhang.
- omfamning - "Omfamning" är ett ord som låter välkomnande utan att
för den skull ha en lika intim innebörd som "kram". Det är ett vackert ord
som ger en tydlig bild i huvudet: man innesluter någon i sin famn.
- fattning - Det blir en mer teknisk prägel på beskrivningen när man
talar om "fattning", "tangofattning" eller "dansfattning". Ordet har
fördelen att det inte känns så personligt utelämnande som "kram" eller
"omfamning" kan göra, men det har nackdelen att det låter som en
teknikalitet som ska avklaras och inte som något man måste vårda.
- ram - Den som talar om "ram" vill förmodligen ge bilden av en
fast och stabil tangofattning, som inte är slapp och ger vika. Det ligger
något poetiskt i att likna samspelet i paret vid en tavla som omges
av den ram man skapar, men vissa kanske i stället tänker på smått
byråkratiska uttryck som "inom ramarna för", vilket ger ett lite stelt
intryck.
Omfamningens asymmetri
Eftersom man håller varandra olika på olika sidor av kroppen är
tangofattningen inte symmetrisk. Det gör att vissa rörelser och steg blir
lättare att utföra på den ena sidan än den andra. Ifall omfamningen är nära
nog för att huvudena ska gå om lott har man också bättre sikt åt ett
håll än åt det andra.
Vissa använder medvetet en stor assymmetri i sin
tangokram, så att paret bildar ett V sett uppifrån. Då kan de utföra särskilt krävande rörelser på den öppna
sidan - förarens vänstra och följarens högra - medan de blir mycket begränsade
på den slutna sidan. Andra tangodansare vill hellre försöka ha helt parallell
kontakt med sin partner och därmed ha ungefär lika stora möjligheter och
begränsningar på bägge sidor.
Valet av omfamning
Vilken kram man ska använda är något som såväl föraren som följaren kan
föreslå. När man dansar med någon för första gången en viss kväll bör man
speciellt som förare vara särskilt uppmärksam på vad ens partner föredrar.
Om följaren vill komma in i sluten fattning så visar hon eller han det genom
att närma sig. Om följaren i stället håller mer avstånd blir en öppen fattning
det naturliga valet.
Valet man gör i början är inte definitivt för hela dansen. Att växla mellan
öppen och nära omfamning under dansens gång ger extra möjligheter att fylla sin
tango med varierande uttryck.
Fotnoter
© 2006 tango conTacto :: per berséus
Kontakt: mejla tango@berseus.se eller ring +46 762 67 48 85
Postadress: Rossings väg 4, 226 51 Lund
Sidan uppdaterades den 23 september 2006 av webmaster@berseus.se
|