|
tematisk terminologi för argentinsk tango i Sverige
Individuell teknik för att dansa tango
- dissociation
-
betydelse :: Att vrida axlarna i
förhållande till höfterna kallas att dissociera, vilket är en höst väsentlig
rörelse i tango, oavsett vilken omfamning och stil man föredrar. Överkroppen
separeras alltså från underkroppen i det avseendet att de inte är riktade åt
samma håll.
- kontrarörelse
-
betydelse :: Axlarna rör sig i gången åt
motsatt håll jämfört med fötterna. Höger axel går alltså framåt när vänster
ben går framåt. Rörelsen ger bättre balans genom att stabilisera gången. Det
är det naturliga sättet att röra sig när vi promenerar till vardags, men
kontrarörelsen glöms lätt bort när man börjar att föra och följa. Oftast är
den näst intill omärklig i dansen, men kan förstärkas som hjälp i vissa
figurer eller som en stileffekt.
motsats :: passgång
se upp :: När man rör sig bakåt är det
inte lika intuitivt hur överkroppen bör röra sig, men det ska vara som om vi
spelar upp den vanliga gången baklänges: höger axel går bakåt när vänster ben
går bakåt och vice versa.
- pivotering
-
betydelse :: En person roterar kring sin egen
tyngdaxel, vanligen med fötterna samlade. Pivotering kombineras ofta med
dissociation för större effekt och bättre kontroll.
- samling
-
betydelse :: Man samlar fötterna mellan
stegen genom att låta klackarna mötas. Det är framför allt musklerna på lårens
insida som ska aktiveras för att utföra rörelsen. I vanlig gång strävar man
efter att samla mellan varje steg, vilket ger större möjligheter att fokusera
energin och göra exakta riktningsändringar. När man samlar är det stödjande
benet aningen mer böjt än det fria benet.
Tangoteknik som utförs i par
- colgada
-
uttal :: "kållgaada", med betoning på aa och
eventuellt med ett mycket mjukt d
betydelse :: Dansarna lutar sig bort från
varandra, men har fötterna på en gemensam, begränsad golvyta. De bildar
tillsammans ett slags V-form, även om överkropparna inte lutar bakåt utan hålls lodrätt mot marken. I en riktig colgada måste man i paret
hålla i varandra för att inte ramla bakåt; det vanligaste är att föraren håller
ett fast grepp om följarens rygg med högerhanden eller högerarmen.
motsats :: volcada
- volcada
-
uttal :: "vållkaada", med betoning på aa och
eventuellt med ett mycket mjukt d
betydelse :: Dansarna lutar sig mot varandra
i stället för att var och en upprätthåller sin egen balans. De har kontakt
högt upp på överkroppen och lutningen skapar avstånd mellan partnernas
fötter, så att paret bildar en A-form.
motsats :: colgada
- quebrada
-
uttal :: "kebraada", med betoning på aa, eventuellt med rullande r och ett mycket mjukt d
betydelse :: En position där kvinnan lutar
sig raklång med mycket vikt mot mannen. Hon har en fot i golvet och den andra
samlat tätt bakom.
Kontakt och kommunikation
- bakåtpresentation
-
betydelse :: Partnerna är lätt lutade bort
från varandra och får på det sättet tydlig kontakt. Genom att de båda två
måste dra lätt i den andra ökar kontakten i de punkter där de håller i
varandra. De står fortfarande i sin egen axel och ramlar inte ifall partnern försvinner.
motsats :: framåtpresentation
se upp :: Bakåtpresentationen skiljer
sig från colgadan i styrka och avsikt: i bakåtpresentationen lutar man sig
bara så mycket bort från partnern att den önskade kontakten infinner sig, medan
man i colgadan lutar sig ordentligt som en del i en viss figur eller för att
skapa en effekt.
- framåtpresentation
-
betydelse :: Partnerna är lätt lutade mot
varandra, så att de har tydlig kontakt genom ett lätt tryck mot varandra. De
står fortfarande i sin egen axel och ramlar inte ifall partnern försvinner.
motsats :: bakåtpresentation
se upp :: Framåtpresentationen skiljer
sig från volcadan i det att man inte verkligen lutar sig mot sin partner utan
endast genom ett lätt tryck söker god kontakt för att föra och följa bättre i
dansen.
- intention
-
betydelse :: En tydligt visad avsikt inför
ett steg från den som för i dansen. Intentionen antyder vilken riktning och
storlek det kommande steget ska ha, och den som följer kan förbereda sig inför
steget.
kallas även :: förslag (med betoning på andra
stavelsen)
- omfamning
-
betydelse :: Sättet som partnerna håller i
varandra när de dansar tango.
varianter :: Omfamningen kan vara sluten,
halvöppen eller öppen. Den kan också vara mer eller mindre asymmetrisk, allt
från att överkropparna är helt parallella till att de bildar ett V, sett
uppifrån. Omfamningens assymetri gör att vissa rörelser i tango blir
lättare att utföra åt ena hållet.
kallas även :: kram, abrazo, fattning,
dansfattning, nära kram, tät abrazo, sluten fattning, halvöppen abrazo, öppen omfamning...
Pedagogik
- balansaxel
-
betydelse :: Den tänkta rotationsaxel som en
person kan vrida sig runt utan att tappa balansen. När man pivoterar själv kan
den vara en hjälp för att inte falla åt sidan. Om man ska röra sig runt
sin partner är det också viktigt att att vara uppmärksam på var hon eller han
har sin balansaxel, så att man låter den vara medelpunkt för rörelsen och
inte leder partnern ur balans.
kallas även :: axel, tyngdaxel, centrum
se upp :: När paret rör sig runt är det ofta
endera partnerns balansaxel som är centrum för rörelsen, men ibland kan de
båda dansarna röra sig runt en för paret gemensam axel, som befinner sig mitt
emellan dem.
- caminata
-
uttal :: "kaminaata", med betoning på aa
betydelse :: Den vanliga taktfasta gången,
som utgör grunden för argentinsk tango. I gången stävar man efter att tydligt
rikta energin i en bestämd riktning: rakt framåt, rakt bakåt, eller rakt åt
sidan. Många tangolärare inleder lektioner med caminataövningar för att värma
upp, bättra på balansen och öka koncentrationen inför parövningarna.
- korsad gång
-
betydelse :: En gång där följaren sätter ner
höger fot samtidigt som föraren sätter ner höger fot, liksom de båda sätter
ner vänsterfötterna samtidigt. Det innebär att man inte speglar varandra på
samma sätt som i parallell gång (se detta uppslagsord). Om mannen går framåt
kan han inte längre gå längs de två spår (se detta uppslagsord) som kvinnan
följer, utan måste gå utanför kvinnan åtminstone på ena sidan.
motsats :: parallell gång
se upp :: Den korsade gången har
ingenting med korset (se "kors") att göra.
- parallell gång
-
betydelse :: En gång där följaren sätter ner
höger fot samtidigt som föraren sätter ner vänster fot, och vice versa. Det är
den intuitivt mest riktiga gången som återfinns i många andra pardanser än
tango.
motsats :: korsad gång
se upp :: Vissa tycker att ordet
"parallell" antyder att bägge dansarna borde sätta ner höger fot samtidigt och
sedan vänster fot samtidigt, men eftersom man är vända mot varandra blir det
olika fötter när man har vikten åt samma håll.
- spår
-
betydelse :: En tänkt bana som dansarnas
fötter följer. Vid vanlig parallell gång följer mannens högerfot samma spår
som kvinnans vänsterfot, medan kvinnans högerfot och mannens vänsterfot följer
ett annat spår som ligger helt nära det första. Andra sätt att gå kräver oftast
fler spår; till exempel blir det tre
spår ifall mannen i korsad låter sin högerfot följa samma spår som kvinnans
högra fot, och partnernas vänsterfötter har var sitt spår utanför detta.
se upp :: Det är inte entydigt hur många
spår man kan tala om i en viss gångart. Om mannen i parallell gång går utanför
kvinnan tänker man förmodligen att det blir fyra spår, men ifall mannen går
ytterligare ett snäpp ut kan man tvista om huruvida han går ut i ett femte
spår eller bara flyttar ut det fjärde. Om mannen i korsad gång väljer att gå
utanför kvinnan i varje steg kan man fråga sig ifall det innebär tre spår som
växlar plats eller fyra kvarliggande spår. Etcetera.
- tyngdöverföring
-
betydelse :: En överföring av kroppens tyngd
från ena foten till den andra. Ordet används främst om positionen när fötterna
är samlade och man alltså inte tar något steg i samband med att tyngden förs
över. Att föra och följa tyngdöverföringar är en viktig övning för att
förbättra förmågan att föra och följa.
kallas även :: viktöverföring, viktbyte
Olika typer av tangosteg och stegmönster
- alteration
-
betydelse :: Ett steg där man inte samlar
utan i stället vrider sig så att foten beskriver en cirkelbåge.
kallas även :: alternering
- amague
-
uttal :: "amaage", med betoning på sista
a-et
betydelse :: Genom att utföra början av ett steg som vanligt, men sedan avbryta och gå
tillbaka igen kan man snabbt byta riktning på trånga dansgolv. Amaguen är
därför mycket användbar i social dans. Man påbörjar alltså ett steg framåt, åt
sidan eller bakåt, men eftar att bara ha fört över kanske halva sin vikt
trycker man ifrån mot golvet med foten som rörde sig och återgår till
ursprungsläget, i stället för att fullfölja steget.
kallas även :: ångrat steg, skensteg, fejk, rock step, check step
se upp :: I vissa länder lägger man en
annan betydelse i ordet amague, som då betyder att mannen stampar i golvet
eller något annat överraskande som en förvarning inför något mer avancerat
steg.
- bakåtocho
-
uttal :: se "ocho"
betydelse :: En ocho där man tar bakåtsteg.
varianter :: Bakåtochon gör man oftast
antingen på stället eller samtidigt som man rör sig bakåt. När man rör sig
bakåt krävs det mindre dissociation och rörelsen blir mer lik vanlig korsad
gång.
motsats :: framåtocho
kallas även :: bakåtåtta, ocho atrás
- framåtocho
-
uttal :: se "ocho"
betydelse :: En ocho där man tar framåtsteg.
motsats :: bakåtocho
kallas även :: framåtåtta, ocho adelante
- kors
-
betydelse :: Kvinnan (eller möjligen mannen)
korsar vänster ben framför det högra (tvärtom är ytterst sällsynt), sätter ner
foten och flyttar över vikten till den, så att hon sedan är beredd att
fortsätta i ett bakåtsteg med höger ben.
varianter :: Kvinnan och mannen kan också
korsa bakifrån, vilket i kvinnans fall ofta sammanfaller med en volcada.
kallas även :: femman, cruzada
se upp :: Korset har inget med "korsad
gång" att göra.
- ocho
-
uttal :: "åtschå", med betoning på första
å-et och där "tsch" uttalas som i engelskans "chair"
betydelse :: Kvinnan (och ibland mannen)
pivoterar mellan varje steg och beskriver en rörelse som påminner om en
åtta. Ochon är ett av de mest kända tangostegen och den första stora
utmaningen för många nybörjarkvinnor, eftersom den kräver dissociation och god
balans. Mannen ackompanjerar ofta kvinnans ocho med sidosteg, alternativt med
en vridning så att hon rör sig runt honom i stället.
varianter :: En ocho kan göras framåt eller
bakåt, beroende på om stegen som tas är framåtsteg eller bakåtsteg. Då kallas
den framåtocho eller bakåtocho.
kallas även :: åtta
- ocho cortado
-
uttal :: "åtschå kårtaado", i första ordet är
betoningen på första å-et och "tsch" uttalas som i engelskans "chair", medan
betoningen i andra ordet ligger på aa, r-et är rullande och d-et mycket mjukt
betydelse :: En framåtocho där kvinnan sätter
ned foten mitt i pivoteringen, vilket gör att rörelsen kräver mindre
dissociation och lämpar sig bättre för den nära omfamningen. Den kan utföras på kvinnans
initiativ eller föras av mannen genom att kvinnans vikt i en ocho förs bortom
pivoteringspunkten.
kallas även :: avhuggen åtta
- vagga
-
betydelse :: En rörelse där man i stort sett
tar ett helt steg, men där man vänder tillbaka precis innan
man kommit ända fram. Just innan man kommit helt tillbaka börjar man om, så
att det blir en vaggande rörelse fram och tillbaka, där man nätt och jämt
hinner samla mellan varje vaggning.
varianter :: Det vanligaste är att vagga i
riktnignen framåt - bakåt, men åt sidan går lika bra. Vaggan kan göras i en
enda riktning eller också under vridning, så att paret i varje steg kommer
runt några grader.
kallas även :: gunga, cunita
Stegsekvenser
- giro
-
uttal :: "schiiro", med betoning på ii och
ett lätt skorrande sche-ljud
betydelse :: Kvinnan rör sig runt mannen och
upprepar stegsekvensen framåt - sidan - bakåt - sidan.
kallas även :: molinete
se upp :: Det är lite oklart om molinete
och giro verkligen är helt synonyma, men många lärare föredrar att bara
använda giro.
- molinete
-
uttal :: "målinete", med betoning på första e-et
betydelse :: se "giro"
- salida
-
uttal :: "saliida", med betoning på ii och
eventuellt med ett mycket mjukt d
betydelse :: En koreograferad stegsekvens som
spänner över åtta taktslag. Var länge utgångspunkten i mycket av
tangoundervisningen och kallas därför av vissa för tangons grundsteg. Salidan
överges nu allt mer till förmån för mer flexibla strukturer.
kallas även :: tangons grundsteg
se upp :: Även om salidan ibland har
kallats för tangons grundsteg så menar många idag att den blott är en
stegkombination bland tusentals möjligheter. Helt klart är att tangon inte har
ett grundsteg på samma sätt som andra pardanser har det.
Utsmyckningar nära en själv och i luften
- boleo
-
uttal :: "bålleeå", med betoning på ee, och med ett svagt b-ljud som närmast påminner om ett v.
betydelse :: Karaktärisktisk benrörelse som
är en av tangons stora kännemärken. Med ett avslappnat men ändå kontrollerat
ben lyfts kvinnans (eller ibland mannens) fot från golvet samtidigt som hennes
(eller hans) pivotering ändrar riktning. För att boleon ska se naturlig ut
måste foten lätta från golvet på grund av det dynamiska samspelet mellan
dansarna, och inte bara lyftas upp med ren muskelstyrka.
varianter :: En boleo kan gå bakåt i en
cirkel upp genom luften, eller framåt runt det egna stödjande benet.
kallas även :: voleo
- enrosque
-
uttal :: "ennråske", med betoning på å
betydelse :: Mannen (eller ibland kvinnan)
snurrar upp sitt fria ben tätt runt sitt stödjande ben. Figuren kräver mycket
dissociation och utförs ofta av mannen när kvinnan går runt honom i en giro.
kallas även :: korkskruv
- hake
-
betydelse :: Man markerar ett kors över
sitt stödjade ben med det andra benet, och fortsätter därefter att gå med
benet som gjorde haken. Man sätter alltså inte ner foten så att man kan föra
över vikten som i ett kors, utan det är en rörelse i luften, som man ofta kan
hinna lägga in mellan två steg i olika figurer.
- planeo
-
uttal :: "planneeå", med betoning på ee
betydelse :: Mannen (eller ibland kvinnan)
låter sig dras runt sin egen axel och sträcker ut ett rakt ben så att foten
beskriver en vid cirkel nära marken.
Utsmyckningar som vidrör partnern
- barrida
-
uttal :: "barrida", med betoning på i, med
rullande r och med ett mycket mjukt d
betydelse :: En släpning längs golvet där den
ena partnern föser den andra partnerns fot med sin egen fot.
se upp :: Det handlar inte om någon riktig fösning, utan mer om en visuell effekt - den som blir föst flyttar sin egen fot, fast med partnerns fot fastklistrad tätt intill.
- gancho
-
uttal :: "gannchå", med betoning på a och
där "ch" uttalas som i engelskans "chair"
betydelse :: Kvinnan eller mannen låter sitt
ben möta partnerns ben i en oavbruten rörelse. Det böjs då och blir en
krok kring partnerns ben, men studsar genast tillbaka och ganchon
upplöses.
varianter :: Antingen kan personen som gjorde
en gancho fortsätta röra sig åt samma håll efteråt, så att ganchon bara
tillfälligt fördröjer ett ben i kroppens rörelse förbi partnerns ben,
kallas även :: krok, benkrok
se upp :: Ibland hör man någon säga
"sparka" i stället för "göra en gancho", vilket antyder att det
skulle vara ren muskelstyrka som gör att benet böjs.
- sacada
-
uttal :: "sackaada", med betoning på aa och
eventuellt med ett mycket mjukt d
betydelse :: Endera partnern tar den andras
plats och gör så att den andras ben lämnar golvet under steget. Benet hålls
rakt i luften utan att kröka sig runt benet på den som gör ganchon.
se upp :: En sacada är ingen "spark", och
det handlar inte om att sparka undan den andras ben så som man sparkar en
fotboll. Benet får i stället en skjuts genom att man flyttar sin
kroppsvikt på ett sätt att ens eget ben möter partnerns ben.
- sandwich
-
uttal :: "sändouitsch", som på engelska
betydelse :: Mannen placerar sina bägge
fötter på golvet tätt kring kvinnans ena fot, så att det liknar en dubbelsmörgås.
kallas även :: mordida
- parada
-
uttal :: "parraada", med betoning på aa,
eventuellt med rullande r och ett mycket mjukt d
betydelse :: Ett stopp i dansen, där mannen
ofta sätter sin fot tätt intill kvinnans fot.
kallas även :: stopp
© 2006-2008 tango conTacto :: per berséus
Kontakt: mejla tango@berseus.se eller ring +46 762 67 48 85
Postadress: Rossings väg 4, 226 51 Lund
Sidan uppdaterades den 28 december 2008 av webmaster@berseus.se
|