|
tips för tangodansare
Pers tio tips för bättre förarteknik i tango
- Håll huvudet högt! - Hållningen beror mycket på hur man håller
huvudet, och om man låter det hänga framåt eller nedåt är det lätt att man
blir lite krokig i ryggen. Även duktiga dansare kan behöva påminna sig själv
om att dra in hakan. Ett bra sätt att känna hur långt bak huvudet
bör vara är att ställa sig med hälarna och ryggen mot en vägg. När också
huvudet rör vid väggen är det i rätt läge.
- Känn efter vilken fot din partner står på! - Om du inte känner vilken
fot följaren vilar sin tyngd på kan det bero på att du inte tillräckligt
tydligt har fört honom eller henne till att stå på en fot, eller möjligen på
att den andra personen å sin sida inte visar vilken sida hon eller han har vikten på. Oavsett vilket, så måste
du reda ut saken innan du tar nästa steg: det är inte okej att chansa så att
din partner får en spark på tån ifall du hade fel! Att göra en tyngdöverföring
eller två brukar vara det enklaste sättet att åter få kontakt med följarens
tyngd.
- För inte med händerna! - Låt armar och händer röra sig som en
funktion av överkroppens rörelser och visa aldrig bara med händerna vart
din partner ska gå. En klassisk tangoövning är att försöka dansa med
enbart bröstkontakt utan att använda armarna. När ni sedan fattar en
tangokram (fattning, abrazo) igen måste du komma ihåg att röra
överkroppen på samma sätt som i övningen och inte falla tillbaka i gamla
vanor. Det finns ett par situationer i tango där det gäller att se upp extra
mycket. När följaren gör en åtta (ocho) framåt bör du inte vrida runt
honom eller henne med en kupad högerhand utan hellre ge följaren energi att
komma runt genom att själv vrida överkroppen. När man för korset (femman,
cruzada) är det oerhört frestande att hjälpa till en liten aning med
höger hand även om man dansar med en duktig följare. Gör inte det - överkroppens rörelser räcker.
- Aktivera magmusklerna! - Dissociation är en vridning i överkroppen där
höfterna och axlarna inte längre är parallella. En situation i tango där
föraren ofta dissocierar för lite är under utanförsteget - då märks det till
exempel på att man glider ifrån varandra och hamnar omlott, med följaren till
höger om föraren i stället för rakt framför. Har man väl hamnat omlott kan det
vara svårt att komma tillbaka till en bra kram. För att kunna behålla
kontakten med följaren krävs det att du riktar axlarna mot honom eller henne
även om höfterna strävar mer mot dansriktningen. Det ska kännas som en fjäder
som spänns i midjehöjd och som sedan löses upp när man går in rakt framför
varandra igen.
- Gå med kroppens centrum! - Kroppens centrum är det som ska röra sig
framåt först av allt. Tänk dig att du har ett rep kring magen som drar dig
framåt, eller be någon att hålla tillbaka alla kroppsdelar utom magen som du
försöker röra framåt när du går. Som nybörjare är det vanligt att man vill gå
med benen först - precis som i vanlig gång utanför dansgolvet - och då kan det
hjälpa att tänka att vikten ska vara långt fram. När man börjar tänka på detta
mer aktivt är det lätt hänt att man i stället börjar initierar framåtrörelser
med huvudet eller axlarna, vilket kan resultera i att man bockar sig framåt
när man börjar gå. Tänk alltså på att ingen del av kroppen får börja röra sig
framåt innan kroppens centrum.
- Sparka inte bort din partners ben! - Sacada är en figur som är
typisk för tangon och rätt populär. Tyvärr är den mycket obekväm ifall den
inte utförs med försiktighet. Den viktiga insikten att uppnå är följande: en
sacada handlar om att ta sin partners plats, inte om att knuffa undan hans
eller hennes ben. För att kunna ta följarens plats krävs det den personens
vikt först flyttas bort från platsen, och det bästa sättet är att föra följaren
till att ta ett steg samtidigt som du själv tar ett steg.
- Följ din partners rörelser! - Den som för måste också lyssna. När du
ger förslag till en rörelse kommer följaren att svara på förslaget, och för att
tangon ska fungera måste du vänta in svaret. Först då kan ni röra er
tillsammans. Ett sätt att tänka är faktiskt att man bara initierar rörelsen och
sedan följer efter sin partner. En situation där man kan träna på att lyssna
som förare är när följaren gör åttor (ochos). När din partner vrider
runt kan du försöka känna var hans eller hennes höft är, och först när den har
kommit hela vägen runt är det dags att ta nästa steg.
- Gå rakt fram! - I tangon bör du sträva efter att vara tydlig, så att
det inte råder någon tvivel om vart du är på väg. Det handlar om att i en enda
riktning fokusera all energi man sänder ut, så att följaren kan ta tillvara så
mycket som möjligt av den i sin egen gång. Därför är det viktigt att verkligen
sätta ner foten rakt fram i vanlig gång, och inte lite flummigt snett ut åt
sidan. Tänk dig att ni går längs två tätt liggande spår. Din högra fot följer
din partners vänstra fot längs högerspåret, och de andra fötterna går längs det
andra spåret. När du samlar finns det inget mellanrum mellan dina fötter - så
tätt ligger spåren. När du går fram med höger fot så vidrör den insidan av
din partners högra fot om du följer spåret. Du ska alltså inte ha någon
säkerhetsmarginal för att inte trampa följaren på fötterna - då förlorar du
energi och om man verkligen trampar sin partner på fötterna måste man lösa det
på andra sätt.
- Kontrollera vänsterarmen! - Om du vill ge ett stabilt intryck som
förare får inte vänsterarmen flaxa omkring. Låt den röra sig tillsammans med
överkroppen och glöm inte att låta armen följa med när du dissocierar. Tänk på
en skyltdocka som bara vrider i midjan så att armarna stelt följer med. Det är
det naturliga sättet för armarna att röra sig med överkroppen, men
naturligtvis ska du slappna av på ett helt annat sätt än skyltdockan ser ut
att göra. Att ha en stabil vänsterarm handlar inte om att spänna armen utan om
att låta armen vila i förhållande till överkroppen.
- Håll samma höjd! - I en mjuk och följsam tango flyter dansarnas
huvuden hela tiden omkring på ungefär samma höjd. Om du känner att du guppar
i varje steg så beror det förmodligen på att du går upp för mycket i slutet på
steget när du för över tyngden, kanske till och med så mycket att du
översträcker knäna. Genom att behålla en viss böjning i knäna blir dansen
jämnare och du får betydligt mer kraft i stegen som du för. Tänk på hur du gör
om du ska knuffa något tungt framför dig, till exempel en överfull kundvagn.
Lycka till! Se även tipsen för följare nedan.
Pers tio tips för bättre följarteknik i tango
- Möt förarens impuls! - I början av ett vanligt tangosteg ger föraren
en impuls framåt, vilket inbjuder dig att ta ett bakåtsteg. För att ni ska
kunna bibehålla kontakten under steget är den rätta reaktionen att du möter
din partners energi genom att röra din överkropp framåt. Eftersom föraren
trycker din överkropp bakåt med sin impuls, måste du göra aktivt motstånd för
att inte ramla bakåt. Genom att sträva mot honom eller henne med överkroppen
ser du till att den stannar i kontakt med din partners, samtidigt som du kan
låta ditt ben börja röra sig bakåt. När föraren märker att du svarar på hans
eller hennes förslag kan ni ta steget tillsammans.
- Variera korset! - Att snabbt gå in i korset (femman,
cruzada) kan vara en snygg effekt om det passar med
musiken. Men det finns också tillfällen när det är mer estetiskt med ett
långsamt steg in i korset. Om din partner ibland för ett långsamt steg, så
skulle det vara olyckligt om du ändå gjorde korset så snabbt som möjligt varje
gång - sådant som man bara gör av gammal vana är ju sällan inspirerande. Låt
det alltså inte bli en regel att automatiskt korsa snabbt; ett långsamt kors är
trots allt en av tangons vackraste rörelser.
- Vänta in din partners förslag! - Vissa stegsekvenser är så vanliga
i argentinsk tango att man kan vara nästan säker på vad som ska hända. Då kan
det vara frestande att försöka ligga lite före, så att man är bättre förberedd
på det som kommer sedan. Men tyvärr är det mycket i tangon som försämras om
den som följer inte väntar på förningen inför varje steg. För det första så förstärks monotona mönster om följaren automatiskt utför vissa steg - då kan den som förare inte göra något nytt även om hon eller han skulle vilja. För det andra så tappar man tillfälligt kontakten om följaren slutar att lyssna efter sin partners förning, och då är dansen begränsad tills man hittar tillbaka igen. Undvik därför på
tangolektioner att hjälpa förare genom att utföra de önskade stegsekvenserna
trots att hon eller han inte för dem på rätt sätt. Du gör din partner en björntjänst eftersom hon eller han inte får lära sig att tydliggöra sin förning, och du gör dig själv en otjänst eftersom du övar in ett ouppmärksamt sätt att följa.
- Tänk på steglängden! - Hur långa steg man tar i tango är
något som paret tillsammans kommer överens om. Föraren kommer att föreslå en
viss steglängd genom den energi hon eller han ger dig, men sedan är det upp
till dig att välja om du vill ta precis ett så långt steg eller inte. Det
händer att följare fastnar i att ta kortare steg än föraren föreslår, vilket
blir begränsande för tangon, eftersom många figurer bygger på att det finns
utrymme för den som för att gå in med sin fot mellan sin partners fötter. En
situation där man som följare bör vara extra uppmärksam är under bakåtåttor,
där det är lätt hänt att stegen blir allt kortare, och att man så att säga
sätter sig bak på ett böjt ben i varje steg. Där gäller det alltså att du
sträcker ut ordentligt. Ett sätt att tänka är att benet inte börjar nedanför
höften, utan ända uppe vid midjan. Ända därifrån ska sträckningen ske i ett
bakåtsteg.
- Sätt ner hälen och hitta golvet! - Golvet är din bästa vän i
tangon. För att verkligen hitta golvet och dansa en stabil och bekväm tango
måste du sätta ner hälen i bakåtstegen och inte trippa runt på tå. Att gå på
tå en hel kväll är heller inte särskilt ergonomiskt. När man snurrar runt,
till exempel i en åtta (ocho), lyfter man på hälen, men då gäller det
att ändå ha en låg tyngdpunkt genom att inte sträcka ut knäna. Se till att
huvudet är på samma höjd när du snurrar runt som mitt i ochosteget.
- Var flexibel i kramen! - Om man kan växla mellan nära och öppen
kram (fattning, abrazo) i tangon får dansen en extra dimension. Se
därför till att inte hålla ett alltför hårt grepp om din partner - vare sig ni
dansar nära intill eller med avstånd. Ni ska alltså kunna glida in och ut ur öppen kram utan att din
vänsterarm blockerar rörelsen, utan att handen för den sakens skull tappar
kontakten med din partners kropp när ni varierar kramen.
- Dansa långsammare! - Ett par steg i dubbelt tempo är en vanlig lek
med rytmen i tango, men figuren blir tyvärr ofta ansträngd. Jag tror att det
beror på att man inte tänker "dubbelt tempo", utan i stället "så snabbt som
möjligt". Oftast har man mer tid än man tror, och om man rör sig så snabbt
man kan blir det inte i takt med musiken. Ännu värre är att man lätt glömmer
bort den grundläggande tekniken, så att man hafsar över stegen genom att skutta på tå när det går snabbt. Tänk i stället att du ska vara seg när det går
fort. Föraren måste öka energin för att dubbla tempot, och du drar bäst nytta
av den energin om du ser till att inte ta stegen för tidigt, utan hellre lite
för sent, så att även en dubblering i tempot blir en mjuk och lugn rörelse
när det är du som följer. Även i åttor kan du ha stor hjälp av att vänta in
din partners förning i stället för att skyndsamt göra rörelsen på egen hand.
- Låt foten gå före din tyngd! - Precis som att det är lättare att följa om din partner för tydligt så är det till stor hjälp om också den som följer dansar tango med
precision. Genom att projicera foten innan steget - det vill säga först
sträcka ut foten längs golvet i den riktning man ska gå och sedan föra över
vikten - kan du som följare visa föraren exakt vart du är på
väg. Projektionen är särskilt viktig när det är trångt på dansgolvet,
eftersom du inte direkt sätter hela vikten på foten om du råkar sätta klacken
på någon annans häl. Du får helt enkelt bättre kontroll i dansen. Men tänk också på att inte börja projicera innan du har fått ett förslag från föraren att gå i en viss riktning; ordningen är alltså förslag - projektion - viktöverföring.
- Lita inte till armarna! - Avslappnade armar är en viktig nyckel
till att få bättre kontakt och en bekvämare dans, speciellt i nära
kram (fattning, abrazo). Om du märker att du behöver dra din partner
mot dig med vänsterarmen, så beror det förmodligen på att du vill kompensera
för att kontakten mellan er glappar. Tyvärr är armstyrka inte rätt metod, för
på det viset förvärrar man bara glappet genom att erbjuda ett substitut för
det som egentligen behövs: bättre bröstkontakt. På samma sätt kan en spänd
högerarm skapa ett avstånd mellan bröstkorgarna, när den i själva verket
knappt behövs alls i nära kram. En bra utgångspunkt är att prova att dansa
utan armar, med enbart bröstkontakt. Precis samma kontakt ska du sedan ha kvar
när du lägger på armarna, som ger ytterligare kontaktyta men absolut inte får
ersätta den oöverträffliga bröstkontakten.
- Var flexibel i svanken! - När man sträcker ut benen bakåt
är det naturligt att svanka för att underlätta den rörelsen, vilket innebär att
höfterna vrids upp bakåt. När du kommer ur gången bakåt gäller det att se till
att du inte fastnar med höfterna i det läget med fortsätt svank,
speciellt inte om du sedan ska gå framåt. I framåtgången krävs det i stället
att höften vrids upp framåt för att rörelsen ska bli mjuk och naturlig, och de
flesta får en bättre gång om de tänker på att vrida fram höften. En övning man
kan göra för att känna flexibiliteten är att stå på ett ben och låta det andra
avslappnat svänga framåt och bakåt, samtidigt som man lägger en hand på
korsryggen och en långt ned på magen.
Lycka till!
Fotnoter
© 2006 tango conTacto :: per berséus
Kontakt: mejla tango@berseus.se eller ring +46 762 67 48 85
Postadress: Rossings väg 4, 226 51 Lund
Sidan uppdaterades den 22 november 2006 av webmaster@berseus.se
|